Vanliga Frågor

Nedan försöker vi svara på de vanligaste frågorna. Om du vill du veta mer, välkommen att ringa oss på
Kvillebäcken Munhälsa Telefon 031-225880 Epost info@frolundamunhalsa.se
Frölunda Munhälsa Telefon 031-471070 Epost info@kvillebackenmunhalsa.se

 

Hur kan man veta att kvaliteten på tandvården är bra?

Kliniken arbetar med qualidentsystem för fortlöppande förbättring gällande patiensäkerhet, hygien, metoder och material, bemötande, kompetens, utrustning och lokaler samt miljö och arbetsmiljö.

Vår praktik lever upp till socialstyrelsens krav på god tandvård och vi har sytem för fortlöpande arbete med kvalitetssäkring och patientsäkerhet.

Alla våra tandläkare har svensk legitimation och går kontinuerligt på kurser för att upprätthålla optimal vård och kunskap.

 

Har ni patientförsäkring?

Ja, vi har patientförsäkring. Alla patientmottagningar måste ha patientförsäkring, både den privata tandvården och Folktandvården.

 

Kan man få tandvårdskredit?

Ja, som patient hos Munhälsa kan du ansöka om delbetalning på större arbeten upp till ett år.

 

Kan man betala med kontokort?

Ja, Munhälsa tar emot de vanligaste kontokorten, dock ej Diners.

 

Kan man komma till er även om man är dålig på svenska eller engelska?

Ja, det går utmärkt. Alla Munhälsas tandsköterskor talar svenska och kan tolka från svenska till engelska. Våra tandsköterskor och tandläkare behärskar fler olika språk så vi har möjlighet att tolka från många fler språk än svenska.

På kliniken har vi möjlighet att erbjuda dig vård på kroatiska, persiska, engelska och spanska

 

Vilken utbildning har Munhälsas tandläkare?

Våra tandläkare är alla utbildade i Sverige med svensk legitimation. Samtliga av våra tandläkare har sedan vidareutbildat sig inom flera olika områden så som kirurgi, tandreglering och estetisk tandvård.

 

Gäller tandvårdsförsäkringen på Munhälsa?

Ja, vi är anslutna till försäkringskassan.

 

Hur bokar man tid?

Ring oss på Frölunda Munhälsa 031-471070 alt på Kvillebäcken Munhälsa 031-225880 eller gör ett besök hos någon av våra kliniker.

 

Vilka öppettider har ni?

Måndag – torsdag     07:45 – 19:00
Fredagar                     07:30 – 14:00

Stängt:
Påskafton, Påskdagen
Midsommarafton, Midsommardagen
Julafton, Juldagen
Nyårsafton, Nyårsdagen

 

Kan man få akuttid?

Ja vi har akuttider varje dag. Väntetider kan förekomma.
Välkommen till oss.

 

Kan man boka tid hos er även om man inte bor i Göteborg?

Ja, du är välkommen. Många av våra patienter bor utanför Göteborg.

 

Vem kontaktar man vid fakturafrågor?

Kontakta din tandläkare. Här hittar du kontaktvägar.

 

Vem kontaktar jag vid frågor om min behandling?

Kontakta din tandläkare. Här hittar du kontaktvägar.

 

Har ni Frisktandvård?

Frisktandvård är ett erbjudande från Folktandvården som innebär fast månadsavgift under en tre års period. För att kvalificera för detta behöver du som patient först behandlas för att komma upp i rätt tandstatusnivå med kostnader som du själv får stå för utöver månadsavgiften. Du som tidigare haft ett högt behandlingsbehov får vanligtvis en hög månadskostnad. Tanken är att alla som är med i frisktandvården solidariskt skall betala en riskpremie (försäkringspremie) som täcker riskerna som folktandvården tar då de lovar en fast månadsavgift. Du som inte har så stort behandlingsbehov behöver alltså även betala för de som har ett stort behandlingsbehov.

Munhälsa är anslutna till tandvårdsförsäkringen som redan har ett skydd mot höga kostnader och därför erbjuder vi inte Frisktandvård eller liknande. Hos Munhälsa får du dessutom träffa tandläkaren när du går till tandläkaren, inte bara tandhygienist.